۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵

دادگاه‌های صلح در یزد راه‌اندازی شد

دادگاه‌های صلح در یزد راه‌اندازی شد

یزد- دادگاه‌های صلح در مراسمی با حضور امام جمعه یزد و جمعی از مسئولان قضایی استان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدرضا ناصری در مراسم افتتاح دادگاه‌های صلح استان یزد با بیان اینکه صلح و سازش توصیه دین اسلام است، اظهار داشت: خدا را شاکریم که دادگاه‌هایی برای جامه عمل پوشاندن به این توصیه اسلام راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه باید فضایی فراهم شود تا افرادی که توان و زبان دفاع از خود را ندارند، بتوانند از حق خود دفاع کنند، افزود: بسیاری از افراد هم قانون را نمی‌دانند و به انحاء مختلف حقوق آنها ضایع می‌شود بنابراین ایجاد مراکزی که از حقوق مردم دفاع کنند، ضروری است.

ناصری ادامه داد: دستور قرآن است که اگر حاکم شدید، عدالت را در قضاوت مراعات کنید و قضاوت به نحوی باشد که متهم و شاکی هیچکدام احساس نکنند که قاضی به نفع یا ضرر او صحبت کند بلکه احساس کند قاضی می‌خواهد بر اساس عدالت صحبت و حکم صادر کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد همچنین با بیان اینکه وکلا باید با دلسوزی وارد پرونده شوند، افزود: برخی وکلا فقط جنبه مادی مسئله نگاه می‌کنند و این امر مردم بی‌بضاعتی که حق آنها ضایع شده را در مضیقه قرار می‌دهد.

ناصری تصریح کرد: دادگاه‌های صلح می‌تواند به خوبی این وجهه از موضوع را مدنظر قرار دهد و اگر این رسالت خود را به‌درستی انجام دهد، کار بزرگی انجام خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطراتی از اوایل انقلاب که به عنوان حاکم شرع در استان فعالیت می‌کرد، عنوان کرد: درک قاضی از حکم بسیار حائز اهمیت است و باید به حقیقت نیز دقت شود زبرا برخی ادعاهایی می‌کنند که با ورود وکلا می‌توانند قاضی را تحت تأثیر قرار دهند.

ناصری عنوان کرد: در دادگاه‌های صلح قاضی باید اندیشمند و دارای شرح صدر باشد و نباید در حالت خستگی و عصبانیت حکم صادر کند.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشتر ۱۲ شرط برای قاضی برشمرده‌اند، بیان کرد: قاضی باید خودش به دنبال کشف حقیقت باشد.

ناصری ادامه داد: برنامه ریزی حرکت قاضی و نگاه او به موضوع بسیار مهم است زیرا اگر دشمنش هم به عنوان شاکی یا متهم مقابلش قرار گیرد، حق ندارد عقیده خود را در قضاوت دخیل کند.

وی اظهار داشت: آبرو و شخصیت بندگان خدا در هر شرایطی باید مدنظر قاضی باشد و با در نظر گرفتن جواب کار اقدام به صدور حکم کند.

امام جمعه یزد تاکید کرد: قضات دادگاه صلح باید شرح صدر داشته باشند و نسبت به شنیدن حرف‌های مردم صبوری کنند و آماده و با آسایش به کار قضاوت و ایجاد صلح و دوستی بین مردم بپردازند.

کد خبر 6252721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha